Thursday, February 12, 2009

H Σκόνη τού Χρόνου

Και για τους αντι-, αλλά και για τους φανατικούς θαυμαστές τού Θόδωρου Αγγελόπουλου, μια καινούργια ταινία του είναι πάντα ένα γεγονός για την (χειμαζόμενη, λίγο πολύ) ελληνική Έβδομη Τέχνη.
Από τα λίγα που έχω δει και ακούσει - η υποκειμενική γνώμη τού καθενός, βέβαια, χορεύει τρελό χορό μπροστά στον σαστισμένο πολλές φορές θεατή (συνυπολογιζομένων και των πάντα ...απαραίτητων σκοπιμοτήτων!) - πρόκειται για μία ακόμη (την 13η!) ποιητική ελεγεία τού πολυβραβευμένου σκηνοθέτη, με πολύ πιο έντονα βιωματικές αναφορές στην προσωπική του (πολιτική) περιπέτεια.
Η 50άχρονη πορεία ενός ανθρώπου, μέσα σε μισόν αιώνα που έβαλε ανεξίτηλη σφραγίδα στην παγκόσμια ιστορία. Αν ο εμβληματικός πια "Θίασος" είναι η συλλογική μνήμη, στην "Σκόνη τού Χρόνου" ο φακός εστιάζει στην ατομική πορεία τού ανθρώπου με πλαίσιο-φόντο τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα.

Δεν έχω δει ακόμη την ταινία, αλλά έσπευσα να προμηθευτώ το cd τής μουσικής που έγραψε η Ελένη Καραΐνδρου. Από τις λίγες συνεργασίες παγκοσμίως - να θυμηθώ τα 'ζεύγη' Φελίνι-Ρότα, Φάσμπιντερ-Ράμπεν, Κισλόφσκι-Πράισνερ - όπου ο 'υπηρέτης' τής Τερψιχόρης συν-άδει κατ' επανάληψη με το όραμα τού σκηνοθέτη και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του 'αποτελέσματος' που απολαμβάνουμε στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Δεν είχα σκοπό να αναφερθώ πριν δω την "Σκόνη τού Χρόνου", αλλά άκουσα στο δρόμο (μου 'φτιαξε τη μέρα!) την κ. Κανέλλη να αποκαλεί την ταινία - καταδέχθηκε, φαίνεται, να την δει χθες στην επίσημη αβάν πρεμιέρ - "ένα μεγάλο μπουρδολόγημα, αρκεί να είναι αντι-κομμουνιστικό"(!!!)
Δεν ξέρω τι να πρωτο-αναρωτηθώ: Αν τιμά την ίδια αυτή η διατύπωση; Αν, ό,τι μη 'κομμουνιστικό', είναι εκ προοιμίου εξοβελιστέο στο πυρ το εξώτερο; Αν η Τέχνη είναι ελεύθερη να εκφράζει τον δημιουργό της (τουλάχιστον), ή αυτός πρέπει να παίρνει άδεια από το ...'Γραφείο';...
Ούτε καν, δηλαδή, ο ...μίνιμουμ σεβασμός προς έναν καλλιτέχνη που 'εκτίθεται' και εκθέτει την ψυχή του - και όπως λέει:
Το σινεμά είναι για μένα τρόπος ζωής, δεν μπορώ να κάνω αλλιώς. Ρωτήστε τη γυναίκα μου. Ξυπνάω νύχτα και κρατάω σημειώσεις σε χαρτάκια, σε τοίχους, ακόμα και στο μαρμαράκι του γραφείου μου...
Γνωρίζω πολλούς που δεν 'αντέχουν' τον Αγγελόπουλο, λόγω κυρίως των μακρόσυρτων πλάνων στις ταινίες του - αρκετοί έχουν και άλλες καλλιτεχνικές αντιρρήσεις. Ομολογώ, όμως, πως πρώτη φορά, δημόσια, ακούω ιδεολογικό του ...εξοστρακισμό...

Μένει τώρα το σημαντικό - και απαραίτητο - τμήμα τής ...διαδικασίας: να δούμε την ταινία, δεύτερο μέρος της Τριλογίας που άρχισε με "Το Λιβάδι που δακρύζει".

Ακούμε, εδώ στον 'κήπο', το Θέμα τού Χορού (Dance theme).
Όποιος είδε την ταινία, καλοδεχούμενος - μαζί με την άποψή του!;)
Στο μεταξύ, σας χαρίζω άλλες δύο (σε ένα!:) μελωδίες από τη μουσική τής Ελένης Καραΐνδρου για την "Σκόνη τού Χρόνου": τις δύο παραλλαγές για το Τσιγγάνικο

10 comments:

the_return said...

Για την ταινία δεν έχω γνώμη γιατί δεν την έχω δει. Και γενικώτερα δεν με έχει απασχολήσει ιδιαίτερα ο Αγγελόπουλος παρά τις κάποιες ταινίες του που έχω δει κατά καιρούς.
Η προδιάθεσή μου όσον αφορά το σκηνοθέτη είναι μάλλον ουδέτερη, ούτε θετική και ούτε αρνητική (και δεν με χαλάνε καθόλου τα "αργόσυρτα" πλάνα, ίσα ίσα)

Η κ.Κανέλλη όμως έχει μάλλον ...πλάκα.
Το όλο αυτό υπερπραγματικό μείγμα αριστερότροπου εθνικισμού, υστερικής ορθοδοξίας και αμαθεστάτου χονδροειδούς σταλινισμού είναι ένα ακόμα "δείγμα" της νεοελληνικής πραγματικότητας.

Ή αλλιώς η κωμωδία της ζωής είναι ανεπανάληπτη...

Καλησπέρα Νανά μου :)

eraser said...

Την ταινία την έχω στα υπόψη να τη δω, Νανά. Αν και δεν την είδες, έκανες μια πολύ δελεαστική παρουσίαση!
Και οι μουσικές της Καραϊνδρου είναι πάντα υπέροχες (αν και "κλεμένες", τόσο από την κλασική, όσο και από παλαιότερες δικές της).

Θα συμφωνήσω απόλυτα με την εξαιρετική οπως πάντα ανάλυση του φίλου Ριτέρν (ως προς την κ. Κανέλλη): εύστοχη και ...στο σταυρό! ;)

Καλησπέρες σε όλους τους "κηπουρούς"! :)

ntinouli said...

Αύριο θα πάω εγώ...

onlysand said...

My RETURN :)

το χειρότερο είναι ότι ...πείθει...

Θα μου πεις, στα 10 εκατομμύρια εύκολα βρίσκεις 10-20 χιλιάδες 'ξένοιαστους' εύπιστους...

μεγάλη ιστορία η 'βραδύτητα', δε ;)

σε καλημερίζω :)

onlysand said...

ERASER & ΝΤΙΝΟΥΛΙ :)

περιμένουμε λοιπόν την ...εμπειρία σας! ;)

(δεν προβλέπεται να τη δω πριν απ' την ΕΠΟΜΕΝΗ βδομάδα - ανυπομονώ!)

Καπετάνισσα said...

Και σε μένα μελωδικώς συστήθηκε η ταινία (για την ώρα).

Αγαπώ την Καραΐνδρου και την τρυφερό τρόπο με τον οποίο ακραγγίζει τις νότες και τους δίνει μορφή.

Κι εδώ, η μουσική της μου άνοιξε φτερά.
Προσμένω τα καλύτερα κι απ' την ταινία.
Δεν είμαι πάντα σύμφωνη με τη θέαση του Αγγελόπουλου, αλλά είναι ένας σπουδαίος δημιουργός.

(Οι φτηνές κουβέντες της Κανέλλη για κατανάλωση, τι άλλο...)

markos A said...

Από τις σπάνιες περιπτώσεις η ΚαραΙνδρου, κάθε σύνθεσή της μας εμπνέει και, ναι, είναι άρρηκτα δεμένη με τις ταινίες του Αγγελόπουλου. Σου ανοίγει την "όρεξη" να τις δεις...

Πράγματι για "κατανάλωση" η λογοδιάρροια της κ. Κανέλλη. Είναι αξιοπρόσεκτο πάντως, το πώς υπάρχει ακόμη κόσμος που ακούει και δεν εξοργίζεται...

Καλημέρα σε όλους τους φίλους συνταξιδιώτες και "κηπουρούς"!

Νανά, σύντομαι εύχομαι καλά ...ηλεκτρονικά ξεμπερδέματα

akb8862 said...

Ναι,Νανά, είναι ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ! Και γω δεν είδα ακόμη την ταινία μα είδα πολλά βιντεάκια. Ερμηνεύει έξοχα το "Λιβάδι που δακρύζει" & όχι μόνον...Έτσι ακριβώς όπως τα λες.

Δεν έχω χάσει ταινία του. Κάθε ταινία του πάω 2-3 φορές & την βλέπω & έχω αντίγραφα πολλών ταινιών του στο σπίτι.

Την ίδια λατρεία για την κινηματογραφική του ποίηση έχει & η κόρη μου & ο γιος μου.

Περιμένω πώς & πώς να ρθει & δω να την δω πολλές φορές...

Ας χαρούμε που ήρθε! Η Καραίνδρου επίσης,αλλά και η Ρεμπούτσικα για μένα γράφουν μουσικές θεϊκές.

Ας μεθύσουμε λοιπόν με τούτη την πανδαισία ποίησης-δημιουργίας .Το αξίζουμε.

Καλό Σ/Κ.

voul-voul said...

Καλή βδομάδα και στον "Κήπο" μας! :)

δυστυχώς, δεν έχω προλάβει ακόμη να δω τη "Σκόνη του χρόνου"...

όποιος όμως την είδε (βλεπω, πχ, ότι θα πήγαινε το Ντινούλι), ας μας πει πώς του φάνηκε!!!

Νανά μου, κι από δω, καλά ξεμπερδέματα με το πισι!
Μας λείπεις!!!

onlysand said...

Μόλις πρόλαβα να σβήσω το 2ο ΙΔΙΟ σχόλιό σου, Voul-Voul

και κατέβασε ...στόρια το λαπτοπάκι

ούτε τα μέιλ, τίποτα...

τρέχω από προχθές για ...αντικαταστάτη!

πριν 'κλείσει' πάλι, σας φιλώ όλους !